بهترین ظروف طبخ غذا کدامند؟

برا ی داشتن تغذیه سالم علاوه بر مواد غذایی خوب داشتن لوازم وظروف مناسب نیز جایگاه ویژه ای دارد ما در این مبحث سعی داریم اطلاعاتی در حد امکان از معایب ومزایای انواع ظروف پخت غذا به استحضارتان برسانیم .

انواع ظروف
کک ظروف غذا

ظرفهای استیل:
این نوع ظروف مخصوصا اگر کفی انها ضخامت کمتری هم داشته باشند احتمال چسبیدن غذا در آنها بالاست ولی برای جوشاندن مایعات مناسب هستند .
ظروف آلومینیومی:
بنابه نظر اکثر صاحب نظران اگر این نوع ظروف از شمش خالض الومینیوم ساخته شوند برای تهیه غذا سلامت لازم را دارند ولی بیشتر کارهای موجود در بازار دارایآالیاژ هستند که در طبخ با حرارت بالا احتمال رها شدن فلزات خصوصا در غذاهای ترش که دارای اسید هستند زیاد میشود .
ظروف مسی:
ظرفهای مسی نیز از که از دیر باز جایگاه محکمی در پخت و پز داشتند به علت خاصیت انتقال گرما برای استفاده عالی هستند به شرطی که چون خود مس از فلزات سمی میباشد حتما لایه داخلی قلع اندود باشد .
ظروف چدنی:
چون خاصیت نگهداری گرما را دارند برای پخت و پز های طولانی مناسب هستند به شرطی که چدن خالص باشند .
قابلمه های آهنی و لعاب دار :
ظروف آهنی چون در معرض رطوبت غذا وشستشو دچار زنگ زدگی میشوند تقریبا منسوخ شده ولی نوع لعاب اندود شده آن هنوز در بعضی منازل مورد استفاده قرار میگیرد ولی چون احتمال جدا شدن لعاب وآلودگی مواد غذایی هست انتخاب مناسبی نیستند .
ظروف پیرکس:
بهترین وسالمترین نوع ظروف برای پخت و پز هستند ولی چون در معرض حدادت مستقیم احتمال شکستگی دارند ومناسب برا استفاده در مایکرو فر هستند جایگاه زیادی در آشپز خانه ما ایرانیها ندارند .

ظروف غذا
بهترین ظروف پخت

ظروف سرامیکی :
به علت کم دوام بودن در مقابل حرارت تقریبا منسوخ شده اند .
واما ظروف پر طرفدار ومدرن تفلون :
این نوع از ظروف همیشه جز. چالش بر انگیز ترین وسایل مورد استفاده در پخت و پز هستند عده ای معتقدند که به علت استفاده از فلزات سنگین نظیر کادیوم زیان بار هستند یا عده ای عقیده دارند که در حرارت نوعی گاز آزاد میکنند که برای محیط زیست مضر است ولی صنایع و استانداردهای لازم تولید کنندگان را بر آن داشته که دغدغه مصرف کنندگان را به حد اقل برسانند که در این راستا استفاده از فلزات سنگین در لایه داخلی ممنوع واحتمال تجزیه و آزاد شدن مواد مضر را به کمترین حد رسانده اند بطوریکه در حرارت های زیر 340 درجه هیچ گونه ماده ای رها نمیشود وبه علت اینکه در پخت و پز کمترین مصرف روغن در این نوع ظروف هست استفاده را بسیار عاقلانه میکند .

ظروف مدرن

برای نگهداری و رعایت سلامت ظروف تفلون ذکر چند نکته ضروری است :
الف: از ظروفی که دارای استاندارد وبرند های شناخته شده هستند خرید نمایید .
ب: در شستشو و پخت و پز مواظب باشید در بدنه داخلی خراشی ایجاد نشود .
ج: از ظروفی با کفی ضخیم تر استفاده کنید و از ظروف الومنیومی با پوشش تفلون برای غذاهایی با پخت طولانی استفاده نکنید .
و مهمترین نکته اینکه هرگز به فکر باز سازی تفلون داخل ظروف نباشید چون نوع تفلون مورد استفاده در واحد های باز سازی احتمالا غیر مجاز باشد .

شرکت تجارت الکترونیک نیما با نام تجاری فیزا با سالها تجربه موفق این آمادگی را دارد از بهترین برندهای ترک واروپایی مرغوبترین نوع ظروف را به دست مشتریان عزیز در داخل کشور برساند .

 

دیدگاهتان را بنویسید