بورکینی مایو دوتکه راهکاری برای شنای زنان مسلمان در ساحل

مایو اسلامی پوشیده یا همان بورکینی چگونه وارد دنیای فشن و مد شد ؟

از سال 2004 بود که کم کم موضوع شنای زنان مسلمان از حاشیه به متن کشیده شد و این موضوع در رسانه های زیادی به شکل حاد مطرح شد و از دنیای اسلام فراتر رفته و به دنیای غرب نیز کشیده شد.

این در نوع خود نوعی مقابله جهان اسلام با ایده ها و فرهنگ دنیای غرب بود.

و اما این موضوع مهم تلاش زنان و دختران مسلمان برای ورود به استخرها و سواحل و شنا در کنار مردان بود که به نوبه خود نوعی سنت شکنی و خلاف عرف در زندگی آنها محسوب می شد. تا به حال زنان طبق آیین خود منزوی و دور از اجتماع بودند حال به یکباره میخواستند نه تنها از انزوا بیرون بیایند بلکه در کنار مردان در سواحل شنا نیز بکنند.

 

مایو پوشیده زنانه و دخترانه 2016 مایو اسلامی بورکینی مایو نیمه پوشیده لباس شنای پوشیده
لباس شنای پوشیده زنانه و دخترانه 2016

این سنت شکنی با مخالفت های زیادی در جوامع مسلمان و غیر مسلمان روبرو شد. برای دنیای غرب این موضوع ایرادی در پی نداشت و مشکل آنجا بود که زنان میخواستند با رعایت موازین اسلامی و حجاب کامل در دریا و سواحل شنا کنند.

این گونه مباحث در بین اقلیت های مسلمان اروپا شدت گرفت مسلمانان در برخورد با این موضوع دو دیدگاه داشتند. عده ای براین باور بودند که زن مسلمان بایستی از محیطهای عمومی و استخرهای عمومی و سواحل دریا به دور باشد این مسلمانان تندرو وسخت گیر براین باور بودند که برجستگیهای اندام زن نباید دیده شود و تنها پوشش مناسب برای زنان در اجتماع همان چادر بلندی است که تمام اندام زن را از سر تا پا بپوشاند.

اما دیدگاه دسته دوم ، زنان حق حضور در اجتماع را دارند و آنها معتقدند که زنان با رعایت حجاب و پوشش اسلامی می توانند در استخرها و سواحل ظاهر شوند. آنها می گویند در صورت پوشیده بودن موها و اندامها، زنان نیز می توانند در اماکن عمومی شنا کنند.

مایو پوشیده زنانه و دخترانه 2016 مایو اسلامی بورکینی مایو نیمه پوشیده لباس شنای پوشیده
مایو پوشیده زنانه و دخترانه 2016

به دنبال این خواسته زنان و دختران مسلمان برای شنا طراحان معتقد و غیر معتقد و مبتکران مد را بر آن داشت تا لباس های مختلفی را در این زمینه طراحی کنند تا بتواند به جای مایوها و لباس شنا های متداول استفاده شود و زنان و دختران مسلمان بتوانند با این نوع پوشش در سواحل و استخرها حضور یابند.

 

مایو پوشیده زنانه و دخترانه 2016 مایو اسلامی بورکینی مایو نیمه پوشیده لباس شنای پوشیده
لباس شنای پوشیده زنانه و دخترانه 2016

در نهایت بورکینی که نوعی لباس شنای دو تکه و کاملا پوشیده بود  وارد بازار شد این لباس شنا با استقبال بی نظیر زنان مسلمان و غیر مسلمان روبرو شد. جنس این لباس از لیکرا (نوعی پارچه غیر قابل نفوذ در برابر آب) است که به طور کامل کل بدن را می پوشاند ، نه زیاد تنگ است که به بدن بچسبد و نه زیاد گشاد که مانع شنا شود طوری طراحی شده است که  شناگر می تواند آزادانه شنا کند.

دختران مسلمان با پوشیدن مایو اسلامی پوشیده با احترام به اعتقاداتشان به سواحل آمدند. بورکینی، مورد استقبال شناگران غیرمسلمان نیز قرار گرفت به این دلیل که بورکینی در مقابل اشعه خطرناک ماوراء بنفش خورشید مقاومت کافی را دارد. بورکینی برخلاف مایوهای غربی که در آن بیشتر قسمت های بدن لخت وبرهنه است به جز صورت، دست ها و پاها و تمام قسمت های بدن را می پوشاند. این مایو وزن کمی دارد.

مایو پوشیده زنانه و دخترانه 2016 مایو اسلامی بورکینی مایو نیمه پوشیده لباس شنای پوشیده
لباس شنای پوشیده زنانه و دخترانه 2016

در برخی از کشورها با پو شیدن مایو اسلامی در سواحل به شدت برخورد شد و از شنای زنان با پوشش بورکینی جلوگیری شد. از جمله پلیس فرانسه که برخورد جدی را در سواحل با زنان داشت و زنان و دختران مسلمان را از شنا در سواحل و استخرهای عمومی منع کرد. بازتاب خبری اخراج زنان از سواحل باعث استقبال بیشتر از بورکینی و فروش بی نظیر این لباس شنا شد.

در شهرهای شمالی ایتالیا نیز شناگران با پوشش بورکینی از ادامه شنا منع شدند و شهرداران منطقه استفاده از مایو اسلامی پوشیده را در استخرهای عمومی منع کرد.

ولی در جوامع غربی با این نوع پوشش مخالفتی نشان ندادند و معتقدند که به همین اندازه که زنان مسلمان جسارت کردند و در استخرهای عمومی و سواحل حضور پیدا کردند کم کم ترس آنها از اجتماع ریخته میشود و با گذشت زمان باعث تغییر در روحیه و هماهنگی آنان با محیط میشود.

ولی عده ای دیگر از منتقدان می گویند که این موضوع نوعی شکستن عادتها است که تکرار و مرور آن باعث به وجود آمدن یک حرکت غیر قابل کنترل میشود و شاهد تعداد کثیری از زنان کاملا پوشیده در سواحل می شویم که دیگر این موضوع قابل کنترل نیست و چهره اروپا به تدریج تبدیل به یک کشور اسلامی می شود و شاید تا آنجا پیش برود که دیگر زنان و دختران با حجاب و پوشش در جوامع عمومی و دانشگاهها حضور یابند.

 

بورکینی
مایو پوشیده زنانه و دخترانه 2016

برخی دیگر از مخالفان معتقدند که این پوشش باعث آلودگی آب میشود و ابراز می کردند از دید بهداشتی که به این قضیه بنگریم شنا با لباس آب را کثیف می کند.

حال  باید به انتظار نشست و دید که آیا زنان مسلمان در برابر فشارها و قوانین مقاومت میکنند یا مجبور به عقب نشینی میشوند.

 

دیگر  را از دست ندهید:

چطور مایو اسلامی (بورکینی) لباس شنا ی مورد علاقه زنان شد؟

دیدگاهتان را بنویسید