هرچه درباره ی رژ لب باید بدانید

اولین شرکت تولید کننده رژلب

در سال 1884 میلادی، اولین رژلب توسط عطرسازان فرانسوی در پاریس ساخته شد. این محصولات در ورق های ابریشمی پیچیده شده بودند و در تهیه آن ها از چربی گوزن، موم و روغن کرچک استفاده می شد. در پایان قرن نوزدهم میلادی، شرکت آرایشی فرانسوی به نام گرلن، شروع به تولید انبوه رژلب کرد. در اواسط قرن بیستم، رژلب در رنگ های مختلفی روانه بازار شد. پس از پایان جنگ جهانی، تولید رژلب در میان سایر لوازم آرایشی، با سرعت بیشتری در حال گسترش بود.

 

مواد تشکیل دهنده رژلب

  • مواد اصلی تشکیل دهنده رژلب به شرح ذیل است که برخی از آن ها بی خطر و برخی دیگر نیز کاملا خطرزا هستند:
  • کاربرد موم در تهیه رژلب
    موم دارای خاصیت حالت پذیری است و به عنوان عنصری شکل دهنده در رژلب ها مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا ترکیب سه موم نظیر موم عسل، موم گیاه کندلیلا و موم کارنابا که از برگ های نخل برزیلی تهیه می شود، در ساخت رژلب کاربرد دارد. رژلب هایی که حاوی مقادیر بالایی از موم کارنابا هستند، نسبت به سایر رژلب ها از قیمت بالاتری برخوردارند.
  • کاربرد رنگدانه ها در تولید رژلب
    بسته به رنگ رژلب ها، از مواد گیاهی و صنعتی مختلفی برای تولید این محصول آرایشی استفاده می شود.
  • کاربرد روغن در تولید رژلب
    معمولا در ساخت رژلب ها از انواع روغن های کرچک، نباتی، لانولین و روغن معدنی استفاده می شود. کره کاکائو نیز از دیگر مواد طبیعی است که می توان در تهیه رژلب از آن استفاده کرد.
  • کاربرد الکل در ساخت رژلب
    از الکل ها به عنوان حلال موم و روغن به کار گرفته می شود.
  • کاربرد مواد خوشبو کننده در تولید رژلب
    برای انتقال عطر و داشتن بویی دلپذیر، از انواع مواد خوشبو کننده استفاده می شود.
  • نقش نگهدارنده ها و آنتی اکسیدان ها
    به منظور تازه نگه داشتن و جلوگیری از فاسد شدن زودهنگام می توان از انواع نگهدارنده ها و آنتی اکسیدان ها استفاده کرد.

مواد سمی موجود در برخی رژلب ها

سازمان مواد غذایی و داروی امریکا، مقررات سختگیرانه ای را در مورد استفاده از سرب در لوازم آرایشی به خصوص رژلب به تصویب رسانده اند. رژلب های مرغوب معمولا حاوی مواد تشکیل دهنده ای که در بالا به آن ها اشاره کردیم هستند. در صورتی که رژلب های نامرغوب معمولا حاوی مواد نامرغوب زیر هستند:

تاثیر مخرب سرب در تولید رژلب
عوارض سرب در صورت استفاده غیرمجاز این ماده سمی در ترکیب رژلب ها می تواند ناباروری، کم خونی، عقب ماندگی ذهنی و سرطان را به دنبال دارد.

تاثیر مخرب کارمین در تولید رژلب
با جوشاندن سوسک های کارمین، رنگ طبیعی به دست می آید که عامل اصلی ناراحتی های پوستی و آلرژی است.

تاثیر مخرب قطران ذغال سنگ در تولید رژلب
در برخی مواقع از قطران ذغال سنگ برای رنگ آمیزی رژلب های قرمز استفاده می شود. این مخلوط سمی در صورت بلعیدن می تواند تهوع، سردرد و سوزش پوست را به دنبال داشته باشد.

تاثیر مخرب رنگ های دریاچه ای در تولید رژلب
در برخی مواقع، از رنگ های محلول در آب دریاچه ها که در اثر واکنش های شیمیایی و یا گیاهان و سنگ های موجود در رودخانه های به وجود آمده اند، برای ساخت انواع رژلب استفاده می شود که بسیار سمی بوده و از منابع سرطان زا به دست می آید. این مواد موجب بروز حساسیت های پوستی و ایجاد سرطان ها می شود.

نتیجه گیری:

رژ لب یک محصول آرایشی است که برای رنگ کردن لب‌ها استفاده می‌شود. این محصول عمدتاً از ترکیبات چربی، روغن، مواد رنگی و افزودنی‌های دیگر تشکیل شده است. در طی سال‌ها، رژ لب‌ها به شکل‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند، از جمله رژ لب مایع، رژ لب خمیری، رژ لب ژله‌ای و رژ لب با پوشش مات.
مقالات متعددی در مورد رژ لب منتشر شده است که شامل مطالعات درباره ترکیبات آن، اثرات جانبی محتمل و روش‌های بهینه برای استفاده از آن می‌شوند. علاوه بر این، مقالاتی هم درباره روش‌های حفظ و نگهداری از رژ لب‌ها برای به دست آوردن بهترین نتیجه در طولانی مدت نوشته شده‌اند.
به طور کلی، استفاده از رژ لب برای بسیاری از زنان جزئی از روال روزانه آن‌هاست و به دلیل وجود ترکیبات متنوع در آن‌ها، لازم است که قبل از خرید و استفاده از آن‌ها، به دقت برچسب‌های محصولات را بخوانند و در صورت وجود حساسیت به هر یک از ترکیبات، از استفاده از آن‌ها خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید