آیا میدانستید پارچه پوپلین یکی از بهترین نوع پارچه است ؟

شما در مورد پارچه های پوپلین چقدر اطلاعات دارید ؟

احتمالا تا به حال نام پارچه پوپلین را شنیده اید شاید هم اصلا به گوشتان نخورده است ولی بسیار بعید است که تا به حال این پارچه را ازنزدیک ندیده باشید . از نظر ظاهری پوپلین شبیه به پارچه های نخی است با این تفاوت که سطح صاف و نرمی دارد . اصلی ترین موادی که در ساخت پارچه پوپلین به کار می رود پنبه است که البته گاه به تنهایی و گاه در ترکیب با مواد دیگر به کار می رود . از انواع این ترکیبات میشود به مخلوط پنبه با پلی استر و یا مخلوط پنبه با ابریشم و ….  اشاره کرد . البته گاهی اوقات پایه پارچه پوپلین ابریشم و یا پلی استر هست که در این صورت پارچه 100درصد ابریشم و یا 100 پلی استر می شود .
حال بیشتر به توضیح نوع پنبه پارچه پوپلین میپردازیم . در این نوع برای تهیه فقط از نخ پنبه استفاده می کنند . در این نوع پارچه اساس کار بر این است که ضخامت تار و پود در آن یکسان باشد تا خطوط برجسته در آن نماند ولی گاها تار را ظریف تر از پود انتخاب و به کار می برند . این نوع پارچه ها به این دلیل که 100درصد از پنبه ساخته شده اند حالت ضد حساسایت دارند که علاوه بر این موضوع نیز بسار قوی و با دوام هستند زیرا از الیاف طبیعی در تولید آنها استفاده شده . این نوع از پوپلین به دلیل خاصیت زیست تخریب پذیری که دارند برای افرادی که دغدغه طبیعت و کاهش کربن را دارند انتخابی مناسب است . به همین دلیل هست که الکتریسته ساکن ایجاد نمی کنند و جرقه هایی که از سایر لباس ها می بینید در این نوع از پوپلین ایجاد نمی شود . پوپلین های پنبه ای این خاصیت را دارند که رطوبت را تبخیر و به بدن نمی چسبند و با پوشیدن این لباس احساس  راحتی و خشکی می کنید . بنابر این مناسب برای تولید انواع لباس تابستانه و یونیفرم و …. هستند.
در پوپلین های پلی استر که به صورت خالص از پلی استر تولید می شوند و یا به صورت مخلوط با پنبه نسبت به پوپلین خالص پنبه حالت ابریشمی و صاف بودن بیشتر دارد و در نظر نیز زیبا تر جلوه می کند . از ویژگی های مهم این نوع می توان به خصوصیات آن از جمله اینکه آب نمی رود و در مقابل چروک شدن مقاوم است و حالت سبک دارد اشاره کرد . این نوع پوپلین ظاهری گران قیمت تر از پوپلین پنبه و ابریشم دارد اما قیمت مناسب تری دارد . برای استفاده در لباس پرسنل و یا افرادی که دائم لباسشان باید شسته شود پوپلین پلی استر بهترین گزینه است زیرا مقاومت بالایی دارد .
پارچه پوپلیندر پوپلین ابریشم ابتدا ابریشم با پشم ترکیب می شد که البته مزایای زیادی هم داشت . از جمله اینکه به دلیل وجود پشم این نوع از پوپلین بسیار سنگین و محکم و گرم بود و از طرف دیگر به دلیل وجود ابریشم حالتی بسیار صاف و براق داشت و شکیل به نظر می رسید . هرچند که امروزه این ترکیب بسیار به ندرت در پوپلین دیده می شود اما در حال حاظر پوپلین های ابریشم خالص و ترکیب شده با پنبه موجود است .
و در نهایت پارچه های پوپلین از جمله پارچه هایی هستند که حالت سبک و خنک دارند که قابلیت تنفس در روزهای تابستانی را دارند .بافت های مختلفی که این پارچه دارد قابلیت های مختلفی به آن می دهد و این باعث می شود که در مصارف گوناگون از پوپلین ها استفاده شود و دلیل جنس و نوع خوب این پارچه طرفداران خاص خود را دارند که بسیار نیز راضی هستند .

دیدگاهتان را بنویسید