آکنه چیست ؟ گیاهان دارویی و درمان هایی که برای آکنه مفید هستند

آکنه یک بیماری شایع پوستی است و  زمانی اتفاق می افتد که فولیکول های مو زیر پوست توسط پوست مرده و چربی مسدود می شود.
و  باعث رشد باکتری ها و تحریک پوست می شود. اگرچه آکنه می تواند در افراد در هر سنی رخ دهد، اما در نوجوانان و جوانان شایع تر است.
آکنه  با این که یک بیماری محسوب نمیشود ولب  می تواند باعث ایجاد زخم شود.  آکنه در قسمت‌هایی از بدن که درصد چربی بیشتری دارند؛ بیشتر در نواحی صورت، گردن، پشت، سینه و شانه دیده می شود. استعداد ژنتیکی، تغییرات هورمونی، برخی داروها و تغییر آب و هوا می تواند باعث آکنه شود. برای  درمان آن می توان از داروهای تجویزی یا بدون نسخه، کرم ها، ژل ها، لوسیون ها استفاده کرد.

برطرف کردن چوش

آکنه زمانی رخ می دهد که سوراخ های ریز روی پوست به نام فولیکول های مو مسدود شود. غدد سباسه غدد کوچکی هستند که در نزدیکی سطح پوست قرار دارند. این غدد چربی ماده ای روغنی به نام سبوم تولید می کنند که مو و پوست را روان کرده و از خشک شدن آنها جلوگیری می کند

 

سایر شرایطی که می توانند باعث ایجاد یا بدتر شدن آکنه شوند عبارتند از:

شرایطی که باعث تغییرات هورمونی می شوند مانند دوره قاعدگی، بارداری یا سندرم تخمدان پلی کیستیک.
استعداد ژنتیکی
برخی داروها (داروهای استروئیدی، لیتیوم، برخی داروهای صرع و غیره)
آلودگی هوا یا رطوبت بالا
پوشیدن کلاه بلند، هدبند یا کوله پشتی
محصولات پوستی که باعث چرب شدن پوست می شوند
کار در مکان هایی که تماس روغن شدید است، مانند رستوران ها
استرس

علت جوش

 

راه های طبیعی برای درمان آکنه:
در درمان آکنه می توان از روش های طبیعی به عنوان مکمل و همچنین از روش های پزشکی استفاده کرد. با این حال، هیچ درمانی را بدون مشورت با متخصص پوست انجام ندهید، به خصوص اگر آکنه شما متوسط ​​یا شدید است.

آیا سرکه برای آکنه مفید است؟
اگرچه سرکه سیب به دلیل اسیدهای آلی موجود در آن باکتری کش است، اما شواهد کافی مبنی بر اینکه بتواند روی باکتری های مولد آکنه موثر باشد وجود ندارد. همچنین باید سرکه سیب را قبل از استفاده رقیق کنید. این باعث کاهش غلظت اسید موجود در آن می شود. به طور خلاصه، قبل از استفاده از سرکه سیب برای درمان آکنه با پزشک خود مشورت کنید.
آیا عسل در درمان آکنه موثر است؟
عسل یک داروی جادویی برای آکنه نیست، اما یک آنتی باکتریال طبیعی است و می تواند برای آکنه های ملتهب موثر باشد. با این حال، باید از عسل طبیعی، فرآوری نشده، گرم نشده و خام استفاده کنید. به خصوص عسل مانوکا به عنوان موثرترین نوع در درمان آکنه شناخته شده است.

روغن درخت چای برای از بین بردن لکه‌های قهوه‌ی جای جوش تا حدودی مؤثر است ولی متأسفانه برای درمان فرورفتگی جای جوش و از بین بردن چاله‌های جای جوش تأثیری ندارد زیرا برای بهبود فرورفتگی ناشی از جوش پوست نیاز به ترمیم شدن و بازسازی سلولی دارد که از عهده روغن درخت چای خارج است.

دیدگاهتان را بنویسید